Monday 18 March 2013

gulai ikan tenggiri

Ujung minggu hari tu ade beli jgk ikan tenggiri ni...rm13 utk sebelah kepala n sebelah ekor...hari yang sama beli sotong untuk buat sotong sumbat tu...so, hari ni baru nak masak ikan tu setelah 3 hari terperap kesejukkan di dalam peti ais....ok...selamat mencuba...

Bahan-bahannya:

6 Tangkai cili kering besar (saya guna 1 sudu serbuk cili babas)
3 ulas bawang putih
6 ulas bawang merah (saya guna 2 biji bawang merah besar)
2 cm lengkuas
1 camca besar serbuk kari ikan (saya guna kari ikan babas)
3 camca besar minyak masak
250 ml air (agak-agak je, tak sukat pun..)
400 gm ikan tenggiri (saya guna kepala n ekor ikan tenggiri)
2 keping asam keping (saya ganti ngan air asam jawa)
santan (beli santan segar rm2)
1camca teh gula
1 camca teh garam
2 tangkai cili merah dipotong memanjang (x letak)
6 tangkai cili padi jangan dipotong (x letak)
*saya ada tambah sesudu halba dan bendi

Cara-caranya:

1. Kisar bawang, lengkuas dan cili hingga lumat. Gaulkan bersama serbuk kari/ rempah gulai.

2. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar + halba hingga naik bau.. Masukkan gula dan kacau hingga pecah minyak..

3. Masukkan air asam jawa + air dan didihkan. Masukkan ikan dan garam hingga menggelegak dan ikan masak..

4. Masukkan santan dan renihkan seketika.. masukkan bendi dan sedia dihidang

 saya suka yang pekat...kalo xnk pekat blh tambah air lagi..

No comments:

Post a Comment