Monday 4 February 2013

Antenatal check up

Merupakan perkara rutin yang akan ditempuhi oleh ibu2 mengandung...bagi yang tiada masalah...sekali sebulan dh cukup untuk buat check up...tp bg yg ade masalah (saya le tu)...terpaksa mengadap nurse2 yang comey lote tu dgn lebih kerap...disebabkan tahap hb rendah...terpaksa saya ke klinik 2 kali seminggu utk check blood pressure n urin...waktu mula2 dlu hb dh x mencapai target...10.6 saje...check kali ke-2 dah turun 10.0 pulak...so kene dtg 2 minggu sekali plk...kali ke-3...ayyarkk...dah trun lagi ke 9.8...ayoyo....apa sudah jadi...nurse tanya makan x vitamin?saya telan je...cuma saya amik obimin je..coz saya xblh masuk ngan iron tablet tu...al hasilnya kene datang seminggu 2 kali utk cek tekanan darah dan urin...adushh...terpaksalah terkejar2...maklumlah saya keje...kene set appointment time xde kuliah la....xnk skip kuliah...susah nk ganti....payah nk cari time student free dan bilik yang available...



nampaknya paras hb ku di tahap moderate saje....kene berkerja keras lagi ni utk ke tahap normal 11...en suami pun ikut sama berusaha...hehe...belikan kerang, bayam, delima, jambu batu n mcm2 lagi la utk tambahkan hb ku ni dari terus merundum ke tahap yang lebih teruk...nauzubillah...coz dr info yang saya baca, cukup bahaya utk ibu2 mengandung...n suami ade belikan produk sharklee...ada org suggest sruh ambik...untuk tambahkan paras hb...harap2 hb boleh naik la...


semalam g check up lg kt klinik kesihatan paka...cek tekanan darah n urin mcm biasa...
 

alhamdulillah...tekanan darah saya sepjg mengandung ni normal saje...110/70..n urin saya jgk ok...cuma berat plk yg trun 1/2 kg...huhu...2 minggu lps..naik smp 2 kg...ish2...asyik merah jer...huhu...

Ingatkan die nk cek juga hb...siap tanya xcek hb ke??nurse tu kata hb perlu cek sebulan sekali je...hehe...xsabar2 plak nk tau resultnya...jangan la turun lagi..ameen...lps ni kene amk menu yang sihat2 je...baik untuk kesihatan ibu n juga anak...



No comments:

Post a Comment