Wednesday 19 February 2014

Kek Lapis Cheese

Entah macam mana terjumpa resepi ni...nampak sedap dan resepinya pun simple je...x payah susah2 nak baking...just masuk peti sejuk je...siap...try buat(resepi dah di ubahsuai oleh pakar xbertauliah..kiki) dan rasanya memang umph!!!lain kali boleh buat lagi (guna resepi asal plk)...ok jom layan resepi & gambar..selamat mencuba

resipi : Ryo@Ryoazhar
sumber : K.Nor@SecubitGaram



Bahan2: (Saiz 9x9)
A:
2 bungkus biskut marie perisa coklat-lebih kurang 600 g ~ (saya guna yang original)
500 ml susu segar,dipanaskan ~ (saya guna kopi...sukatan 1 cawan)

B:
500 g cheese cream (Philadelpia/Tartura)
10 ml susu segar ~ (saya pkai susu pekat)
1/2 cawan gula halus ~ (saya xpakai coz susu dah manis)
50gm butter ~ (yang ni pun saya xletak)
saya tambah whipping cream

Caranya :
Pukul whipping cream smp pekat.  ketepikan

Satukan cheese dan gula halus(baca susu pekat),pukul sebati Masukkan susu segar sedikit demi sedikit,jangan sampai adunan terlalu cair
campur adunan whipping cream dan cheese.  Pukul lagi hingga kembang dan sebati,ketepikan
Sediakan bekas yang di alaskan terlebih dahulu dengan plastik/kertas minyak/baking paper.(saya pkai bekas tupperware je...so..xde alas ape2)
Panaskan susu segar,padamkan api. (saya bancuh kopi)
Ambil sekeping2 biskut dan celup ke dalam susu (*baca kopi)..terus susun dalam bekas..(Celup 1 saat je taw)
Pastu sapukan adunanan cheese di atasnya,ratakan
Ulang proses melapis biskut,kemudian sapukan lagi adunan cheese tadi
Ulang proses melapis hingga habis,biarkan lapisan cheese di atas sebagai lapisan terakhir.
Kemudian,kisar baki biskut yang ada,taburkan dengan cara menapis serbuk biskut tu dia atas lapisan cheese.(Kalau pakai jenama LEE,boleh ramas2kan je dalam penapis tu..jadi serbuk lah ia..)
Tekan2 sikit permukaan tu..masukan dalam peti sejuk,biarkan selama 6 jam sebelum dipotong.


*yang lapisan atas sekali saya tabur coklat rice...nak abiskan stok yang berbaki...mmm...nyaman tekak makan kek ni....sejukkk...:)

 saya pkai bekas ni je...dpt 2 bekas...kalo pkai loyang empatsegi yg standard tu mgkn boleh jadikan 1

 susun jgn x susun...

ok..tabur pulak...

taraa....jom mkn...

No comments:

Post a Comment