Tuesday 21 May 2013

check up 33 week??erkkk

yeah...rutin mingguan macam biasa...kalau ikutkan perkiraan nurse sebelum2 ni...patutnya minggu ni masuk minggu ke - 32..tp nape plak nurse cek ikut die punye roda minggu ni minggu ke 33 plak?iskk...kompius ni...tp xpe lah...janji baby ok n sihat...huhu...terlebih 1 minggu...hari ni alhamdulillah...berat normal...50.5 kg...naik 0.5 kg dalam tempoh seminggu...sepatutnya macam tu la...dan bp plak 90/60...masih dalam julat normal lagi...jd hari ini dalam sejarah...catatan kat buku pink untuk minggu ni xde merah....alhamdulillah...syukur...bangga rasa...hehe...minggu ni jgk kene amik darah kat lengan untuk test kencing manis lagi...ayark...berdebar ni...takut dapat nurse yang hari tu...sakit sgt die amik...bila masuk bilik...tgk nurse lain...masih cuak takut dia pun sakit jgk...sblm cucuk die sentuh2 lengan cari urat...die ckp urat darahku halus...pastu cucuk n amik darah...alhamdulillah xsakit...pandai die buat...pujian yg ikhlas ni...pastu nurse bagi date tuk next check up...hari ahad ni...tp saya cuti next week...balik kg untuk buat appoiment ngan doc HUSM...jadi nurse suruh pegi je kat mana2 klinik kesihatan yang berdekatan kt kampung nnti...ooo..ok...beres saje...kemudian nurse cek perut n jantung baby...ntah macam mn masa nurse nk cek time tu la perutku mengeras...nurse tanya selalu ke mengeras macam tu...saya cakap kerap jgk...nurse pesan kalau dalam 10 minit tu mengeras lbh 3 kali terus datang klinik...die takut kelahiran pramatang berulang lagi...tp setakat ni xde la sekerap tu...cuma kalau dalam sehari tu pasti ada time die mengeras...pujuk jgk baby ni...keluar bila dah benar2 matang n kuat...moga2 sayang ummi ni dgr la cakap ummi ni ye...aminn...


Perkembangan fetus 33 minggu

Berat bayi anda sekarang 4.2 paun / 2 kilogram dan panjangnya ialah lebih kurang 17 inci / 44 sentimeter dari kepala ke jari kaki. Bayi anda sepatutnya sedang bersiap sedia untuk dilahirkan dengan menunggangbalikkan badannya - kepala harus sudah menjunam ke bawah.

Doktor anda akan memberi perhatian yang rapi kepada posisi bayi dalam minggu-minggu yang akan datang ini – sebab sesetengah bayi kadangkala suka memusing balik semula.

Tengkorak bayi masih mudah dilentur dan belum lagi bertaut, untuk membolehkannya keluar dari kanal lahir yang agak sempit. Tetapi tulang di bahagian-bahagian lain dalam tubuhnya bertambah keras. Kulit bayi anda mula hilang kemerahannya dan kurang berkedut.

Jika anda ibu buat pertama kali, kepala bayi anda akan bergerak masuk ke dalam pelvis di minggu ini dan menekan serviks dengan kuat. (Ini sering berlaku kepada setengah daripada ibu-ibu yang melahirkan pertama kali.) Jika anda ibu buat kali kedua, ianya akan berlaku seminggu sebelum kelahiran - dan untuk sebilangan ibu, ianya tidak berlaku sehingga sakit bersalin dan melahirkan bermula. Adakah anda bercadang untuk menangani sakit bersalin secara natural? Di sini terdapat semua yang anda perlu tahu tentang kelegaan sakit secara natural.

Anda mungkin ternampak bahawa kaki dan pergelangan kaki anda menjadi bengkak menjelang ke petang. Retensi air, juga dikenali sebagai edema, adalah lebih teruk semasa cuaca panas dan di sebelah petang. Hairannya, banyak meminum air membantu mengurangkan retensi air. Badan anda - terutama sekali buah pinggang anda - dan bayi anda juga memerlukan banyak cecair, jadi minumlah air dengan banyak. Jika anda terasa bengkak-bengkak atau sembap di tangan atau muka dengan tiba-tiba, berhubunglah dengan doktor anda - ini mungkin tanda pra-eklampsia.

 



No comments:

Post a Comment